Followers

Saturday, October 19, 2013

PENGURUAN MASA YANG BERKESAN






APA ITU PENGURUSAN MASA YANG BERKESAN?.. Penggunaan masa yang berkesan ialah penggunaaan masa sepenuhnya tanpa pembaziran dan masa digunakan sepenuhnya dengan melakukan aktiviti yang berfaedah dan mendekatkan dengan pelajar dengan matlamat yang hendak dicapai..

haa... nampak tak maksud penggunaan masa yang berkesan.. Di sini, kita tidak menggunakan masa kita dengan aktiviti yang tidak mendatangkan manfaat kepada diri kita dan juga orang lain. oleh itu saya nk kongsi sedikitlah tips2 pengurusan masa yang berkesan ni..

TIP-TIP PENGURUSAN MASA YANG BERKESAN

1.  Buat jadual harian
2.  Buat senarai perkara yang ingin anda lakukan
3.  Tetapkan matlamat
4.  Bahagikan aktiviti harian mengikut kategori
5.  Tetapkan had masa
6.  Gunakan diari
7.  Kekalkan rutin harian anda
8.  Simpan tugasan di satu tempat
9.  Jangan melengah-lengahkan kerja
10. Siapkan tugasan dengan betul semasa kali pertama dilakukan


KENAPA PENGURUSAN MASA INI PENTING?... Haa... siapa tahu... ni antaranya.. jeng..jeng...

1. Masa dapat digunakan untuk aktiviti yang berfaedah
2. Aktiviti dapat dilakukan secara cekap dan berkesan
3. Dapat mengelakkan pembaziran masa
4. Dapat mencapai keseimbangan dalam penggunaan masa



haa.. jangan jadi macam ni taw..



"The best thing about future is that it comes only one day at a time"
-Abraham Lincoln-



ok, itu sahaja untuk malam ni... kita jumpa lain kali pula.. Daaaa..
^______^
BIG SMILE FOR YOU GUYS...






No comments:

Post a Comment